# Een merk leeft in mensen.
Zodra medewerkers zich ermee identificeren, ontstaat echte groei. Niet omdat ze moeten, maar omdat ze willen. Dat is waar ik bedrijven bij help. Merkstrategie die begint bij gedrag en cultuur. Verbinding creëren. Zorgen dat mensen zich eigenaar voelen van het verhaal.
Want als het klopt aan de binnenkant, wordt het onweerstaanbaar aan de buitenkant.
Dat is mijn antwoord op de vraag die Robin van Lohuizen me stelde.
“Hoe kan ik jou helpen?”
Ook een verbinder pur sang trouwens. Volgen die man.
Oke, door met deze blog …
Bedrijven weten vaak niet dát ze hulp nodig hebben. Ze voelen dat er iets niet stroomt, maar kunnen niet precies aanwijzen waar het wringt.
Veel bedrijven weten hoe ze kunnen groeien, maar om het werkgeversmerk écht sterk te maken, moet de kern geraakt worden. De mensen, de cultuur, de communicatie.
8 veel voorkomende uitspraken
- “Onze medewerkers voelen zich geen onderdeel van het merk.”
De kernwaarden hangen wel aan de muur, maar leven niet echt in het team. - “We trekken niet de juiste mensen aan of verliezen talent te snel.”
Employer branding is zwak of niet onderscheidend genoeg. - “Onze cultuur voelt als los zand, iedereen doet zijn eigen ding.”
Er mist een gedeelde identiteit en richting. - “We groeien snel, maar onze cultuur en communicatie groeien niet mee.”
Wat eerst vanzelf ging, wordt nu een uitdaging. - “We weten niet hoe we medewerkers betrokken en gemotiveerd houden.”
Er is te weinig interne merkbeleving en purpose/zingeving. - “Er is weinig interne trots, mensen zien hun werk als ‘gewoon een baan’.”
Het werkgeversmerk mist kracht en inspiratie. - “Onze interne communicatie loopt stroef en versnipperd.”
Medewerkers voelen zich niet goed geïnformeerd of betrokken. - “We willen een sterker werkgeversmerk, maar weten niet waar te beginnen.”
Employer branding voelt als een groot, abstract project.
Als je dit herkent… Bij jezelf of bij iemand in je netwerk.
Weet dan dat ik bedrijven help om dit aan te pakken. Samen.
Want.., nogmaals. Sterke merken ontstaan niet in een boardroom of met een ludieke campagne. Ze groeien van binnenuit.
Een kennismaking is zo geregeld. In ruil voor een flat white, een verse gemberthee of een goede boekentip sta ik zo op de stoep.