In ‘Echte ondernemers huilen (niet)’ doorbreekt Monique Schuurmans het stereotype van de emotieloze ondernemer en zet ze emotionele intelligentie in de schijnwerpers. Dit boek is een pleidooi voor meer evenwicht tussen verstand en gevoel op de werkvloer. Het wordt snel duidelijk dat in onze eigen kwetsbaarheid een grote kracht schuilt. De kracht om te motiveren en te enthousiasmeren.
Emoties op de werkvloer zijn verre van alledaags. Met de lessen uit Echte ondernemers huilen (niet) vergroot je de kans op effectief leiderschap. Vanuit een wetenschappelijke onderbouwing over het brein en menselijk gedrag krijg je praktische inzichten. De complexe relatie tussen emoties en ondernemerschap wordt toegankelijk verwoord en er liggen acht praktische opdrachten op je te wachten.
Emotionele intelligentie als zakelijk kompas
Wie streeft er niet naar het bereiken van ondernemersdoelen die in harmonie zijn met je eigen emoties en passies? Verschillende verhalen illustreren welke positieve kracht er schuilt in de emoties en hoe die jou als ondernemer beïnvloeden. Met nadruk op zelfreflectie, emotionele intelligentie en het toepassen van emoties in zakelijke beslissingen.
Bewustwording en aandacht
Als je niet goed weet wat je voelt of waarom, kan dit je weghouden van wat je echt wilt bereiken. Bewust zijn van je gevoelens en er aandacht aan geven zijn belangrijk om dit te veranderen.
Negatieve emoties zorgen ervoor dat je snel reageert als je gevaar voelt, door te vechten of te vluchten. Positieve emoties helpen je juist om nieuwe dingen te leren en beter te worden. Zo kunnen we in de toekomst slimmer handelen als we voor een uitdaging staan.
Onrust en onzekerheid accepteren
Op mijn vraag aan Monique Schuurmans welk effect ze hoopt dat haar boek heeft op de lezer, antwoordt ze treffend: ‘Gek genoeg leidt de druk die we onszelf onbewust opleggen over hoe we vinden dat we moeten acteren bij onzekerheid of discomfort, vaak tot ineffectief gedrag en – leiderschap. Met alle gevolgen van dien voor ons eigen geluk en dat van anderen. Als we als ondernemers of leiders kunnen leren om onrust en onzekerheid te accepteren, in plaats van zo snel als kan te willen wegwerken, krijgt mensgericht leiderschap en ondernemersgeluk veel meer ruimte.’
Zelfreflectie als dagelijkse kost
Het vraagt zelfkennis, oefening en beheersing om niet meteen te reageren op elke emotie die in je opkomt. Oefening baart kunst. Dat geldt ook voor de manier hoe je je emoties voor je laat werken. Zeker in de zakelijke wereld waarin continue belangrijke beslissingen worden gemaakt.
Als je de kans hebt om emoties te begrijpen, dan ben je het jezelf verschuldigd om jezelf te ont-wikkelen voor het toekomstige en duurzame succes van je bedrijf en de mensen om je heen. Ik beschouw Echte ondernemers huilen (niet) als het begin van een nieuwe manier van denken over ondernemen. Het leert je hoe je door emoties te begrijpen, deze in je voordeel kunt gebruiken. Een belangrijke stap naar emotioneel meesterschap in ondernemerschap.