In ‘De Klassiekersclub’ beweert Ryan Holiday dat je geen genie hoeft te zijn om iets geniaals te maken. Je moet briljante momenten hebben en het saaie spul ertussenuit te halen. Ik ben fan van de Amerikaanse auteur. De manier waarop hij woorden weet te vinden om zijn punt te maken, zorgt ervoor dat ik instemmend met mijn gele marker in de aanslag zit.
De vraag die Ryan Holiday in De Klassiekersclub beantwoordt is: hoe zorg je ervoor zorgt dat iets blijvends is? Zit er een patroon in perennial sellers (klassiekers) waar we van kunnen leren? Het antwoord is volmondig ja. Met de juiste manier van denken én werken vergroot je de kans dat jouw product zich tussen de klassiekers schaart.
Tijdloze lessen voor eeuwige relevantie
Of het nu gaat om het verfijnen van het creatieve proces, het navigeren door de uitdagingen van marketing of het opbouwen van een eigen platform voor blijvend succes. Holidays advies is zowel praktisch als inspirerend. Dat laatste komt door zijn anekdotes, die je bovendien kunt hergebruiken. Holiday zoekt af en toe een haakje naar een algemeen product of een zakelijk idee, maar al met al leest het boek het prettigst met het creëren van een boek in gedachten.
Kies de juiste beweegreden
Heb je een geweldig idee in gedachten? Dan heb je een paar belangrijke stappen te volgen voor het creëren van een geweldig werk: het creatieve proces, positionering, marketing en het bouwen van je eigen platform. Alleen het verlangen om jezelf een auteur of ondernemer te kunnen noemen is onvoldoende voor het creëren van geweldig werk. Je moet een beweegreden hebben, om zó te verlangen naar het resultaat, dat je bereid bent ál het werk te doen om dat resultaat te behalen. Ken je dat gevoel van enthousiasme over een bepaald idee, dat je hele lijf schreeuwt: ‘ik kan dit niet langer onderdrukken, ik moet aan het werk.’ Dat is de motivatie die je zoekt.
Jij bent de directeur van je werk
Veel creatieven willen enkel creëren, maar er is meer nodig. Jij moet actie ondernemen. Jij bent de directeur van je eigen werk. Het hele proces. Ook met hulp van anderen, ben jij degene die verantwoordelijk is. Alleen jij hebt de visie. Het antwoord op de vraag wie de beste beslissingen kan nemen? Dat ben jij zelf.
Het onderwerp dat je kiest voor je product moet tijdloos zijn. Het is onmogelijk om iets te maken dat blijvend is, als het is gebaseerd op een trend of een hype. Focus daarom op herhalende ambitieuze problemen die ons menselijk maken.
Kies was het beste klinkt voor je doelgroep
Het gaat niet om wat jij het beste vindt aan je werk. Het gaat erom wat het beste klinkt voor je doelgroep. Jij als maker bent belangrijk in je eigen wereld, maar zij zijn belangrijk in die van hen. Voor de promotie van je product geldt: investeer in elke strategie, tot ze ophouden met werken. Test ook hier weer wat het beste klinkt voor je doelgroep.
De Klassiekersclub lees je als maker, ondernemer of marketeer met een missie. Kijk verder dan de waan van de dag en focus op betekenisvolle, blijvende impact. De Klassiekersclub is geen marketinghandleiding. Het is een boek met tijdloze lessen voor eeuwige relevantie.