De kracht van verhalen

“Nick, hoe kom jij als kersverse fulltime ondernemer aan een klant als Gemeente Nijmegen?”

Niet door ongevraagd te bellen.
Niet door schreeuwerige salespraat.

Maar met iets wat veel mensen onderschatten … Het delen van verhalen.

Ik schrijf al jaren over mijn passies.
Niet met als doel om direct klanten binnen te halen.
Maar omdat ik geloof dat sterke verhalen hun eigen weg vinden.
En dat deden ze.

Twee maanden geleden kreeg Richard van Loosbroek bij de gemeente een vraag: “Ken jij iemand die woorden kan geven aan de identiteit van onze stad?”

Hij dacht aan mij.
Niet omdat ik hem ooit direct had benaderd.
Niet omdat ik hem had proberen te overtuigen.
Maar omdat mijn verhalen al in zijn hoofd zaten.

Waarom werkt dat zo?

Verhalen activeren gebieden in ons brein die emoties en ervaringen verwerken. Verhalen zorgen voor verbinding.
Ze zorgen ervoor dat mensen jou al kennen voordat je elkaar ontmoet.

Dat is de kracht van verhalen.

Ze zetten mensen in de houding van willen.
Terwijl sales vaak duwt richting moeten.

Welke van de twee denk jij dat beter werkt?

PS. Afgelopen vrijdag ging ik met Richard op de foto. Na afronding van het project hoorde ik dat hij degene was die mijn naam had laten vallen. Dat betekende twee flat whites bestellen. Logisch toch? 😉☕

Laatste blogs